Kyrkogården bär annonserna hela vägen fram till beslutsfattarna Det finns cirka 3.100 kyrkogårdar i Sverige. Verksamheten omsätter närmare 6 miljarder kronor årligen. Det motsvarar omkring en femtedel av Svenska kyrkans totala omsättning. Verksamheten är finansierad via skattsedeln och alla mantalsskrivna i landet bidrar via en andel av sin beskattningsbara inkomst. En unik facktidning Tidningen […]
Kyrkogården bär annonserna hela vägen fram till beslutsfattarna
Det finns cirka 3.100 kyrkogårdar i Sverige. Verksamheten omsätter närmare 6 miljarder kronor årligen. Det motsvarar omkring en femtedel av Svenska kyrkans totala omsättning.
Verksamheten är finansierad via skattsedeln och alla mantalsskrivna i landet bidrar via en andel av sin beskattningsbara inkomst.

En unik facktidning
Tidningen Kyrkogården är Sveriges enda facktidning för begravnings-, krematorie- och kyrkogårdsverksamhet, och riktar sig till alla som på något sätt är engagerade i verksamheten:
• kyrkoherdar, kyrkogårdschefer och -ansvariga, samtliga övriga anställda och förtroendevalda,
• Svenska kyrkan centralt, dess stift, församlingar, kommunala huvudmän och andra,
• landets alla begravningsombud,
• riksdag, regering och myndigheter,
• länsstyrelser som arbetar med tillståndsfrågor, ekonomi och kulturmiljö,
• politiker och opinionsbildare på området,
• utbildningsföretag, material- och tjänsteleverantörer i den ”gröna branschen” – samt många fler.
Brett och djuplodande redaktionellt innehåll
Varje utgåva av tidningen Kyrkogården beräknas nå mellan 8.000 och 10.000 läsare.
• Tidningens innehåll kännetecknas av reflektion över både historien och samtiden – och söker i, och för framtiden.
• Den handlar om såväl teknik och grönytefrågor, som kulturarv, organisation, lagstiftning och begravningsskick.
• Den kultur som finns på begravningsplatser i både Sverige och internationellt speglas också.
• Tidningen Kyrkogårdens uppgift är att genom kunskapsspridning bidra till vården och utvecklingen av landets begravningsplatser.
• Genom utblickar och opinionsbildning ska tidningen stödja utvecklingen av en verksamhet som är relevant, både nu och i framtiden.
Kontakt: Det är enkelt att annonsera i Kyrkogården
Annonssäljare för Kyrkogården är Maria Lindberg (tidigare Bengtsson) på VkMedia i Umeå.
• Hon nås på telefon 0950-40 29 41, och per e-post maria.lindberg@vkmedia.se.
• Webbplats: www.vkmedia.se.
Utgivningsplan för 2026
#1–2026 är planerad till den 19 februari.
#2–2026 är planerad till den 16 april.
#3–2026 är planerad till den 4 juni.
#4–2026 är planerad till den 3 september.
#5–2026 är planerad till den 15 oktober.
#6–2026 är planerad till den 4 december.
Materialdag: Normalt cirka en (1) månad före utgivningsdag.
Materialkrav: Läs mer och finn länk längst ned på sidan under ”Magasin” – VkMedia.se.
Det går även bra att läsa direkt på tryckeriets webbplats.



Skogskyrkogården / The Woodland Cemetery (2018)
Liv och Död på Skogskyrkogården (2012)
Till minne av livet (2018)
Tallum (1996)
Världsarvet
När Skogskyrkogården nu firar 100 är, sker det samtidigt som Gunnar Asplunds och Sigurd Lewerentz livsverk i 25 år har ansetts så viktigt att bevara för eftervärlden att det har ett alldeles särskilt skydd från FN.



